Dr nauk społecznych Agnieszka Cieszyńska (Drabata) pedagog

Doświadczenie zawodowe

Wykładowczyni akademicka, specjalizuje się w edukacji i terapii osób z Autystycznego Spektrum Zaburzeń.

Od 18 lat nauczycielka w zespołach edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z ASD. Oligofrenopedagog, specjalistka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapeutka integracji sensorycznej, wiceprezeska fundacji „Autyzm – Brand New Brain”.  

Ukończyła studia magisterskie i doktoranckie z zakresu pedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim i  obroniła pracę doktorską pt.: „Patologiczny syndrom unikania żądań – w stronę krytycznej dekonstrukcji” uzyskując tytuł doktora nauk społecznych. 

Od 2003 roku aktywnie działa na rzecz środowiska osób z ASD.

Przez wszystkie lata działalności  brała udział w licznych kursach i szkoleniach, także poza granicami kraju związanych z tematyką ASD. Występowała na konferencjach naukowych dotyczących tematyki ASD, na których wygłaszała autorskie referaty.

Autorka rozdziału w przewodniku metodycznym dla nauczycieli „Spektrum Autyzmu Pro” wydanym przez Wydawnictwo Nowa Era. 

Autorka licznych tekstów naukowych (m.in.: „Nauczyciel wobec reifikacji tożsamości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną”, „Z rozważań nad integracją uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w ponowoczesnej rzeczywistości”, „Dekonstrukcja znaczeń nadawanych żądaniom przez nauczycieli pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną”, „Kwestionariusz EDA-Q jako narzędzie służące identyfikacji cech Zespołu Unikania Patologicznego – przyczynek do dyskusji nad zasadnością upatrywania w nim zmedykalizowanego narzędzia uprawomocniania władzy”, „Doświadczenia matek dzieci ze spektrum autyzmu w obliczu wielogłosowości wiedzy i praktyk dotyczących autyzmu”,” (Re)definicja myślenia na temat procesów kognitywnych w autyzmie – zwrot w postrzeganiu osób z ASD”).

Od wielu lat prowadzi warsztaty dla różnych grup, organizacji i środowisk, których celem jest zwiększanie świadomości na temat Autystycznego Spektrum Zaburzeń.

Współtwórczyni i koordynatorka projektów mających na celu uświadamianie społeczeństwa na temat ASD oraz wsparcie osób z ASD i ich rodzin.

Współpracowała z wieloma instytucjami i organizacjami, m.in.: z Pracownią Projektowania Ergonomicznego na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie pełniła funkcję doradcy podczas realizacji projektu wspierającego rozwój osób z ASD, jakim było tworzenie prototypów pomocy terapeutycznych.

Terapeutka środowiskowa w Poradni Psychologicznej dla Dzieci i Młodzieży, przy Samodzielnym Publicznym Specjalistycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Lęborku.

Praktyk metody Kids’Skills.

Członkini Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Skoncentrowanych na Rozwiązaniach.

Certyfikowana diagnostka ADOS-2.

Diagnostyka i terapia

Zajmuje się edukacją, diagnostyką i terapią osób z Autystycznego Spektrum Zaburzeń.